1988: Intro

Het is 1988 en magisch Amsterdam staat bol van de muziekstromingen. Waar Chicago, New York en Detroit misschien voorlopers zijn op de housemuziek zoals we deze vandaag kennen, smaakt ook de Nederlandse hoofdstad op dit moment al naar meer. 

De glitter en glamour waar de Discocultuur rijk aan is, wordt gezien als voorloper van de housecultuur. De eerste naam die in beeld komt is die van de Nederlandse Vlaming Eddy De Clercq (Gent, 18 oktober 1955). Hij danste vroeger al op Afrikaanse muziek met vrienden. Muziek die je lichaam in beweging zet, daar pleit Eddy voor. Hij heeft zo’n klik met de groove dat hij terechtkomt als dj in homodiscotheek Le Club in Brussel.

Dat dance in de basis pure homomuziek is, weten maar weinig mensen. De welvarende mensen uit de scene van nu zijn nakomelingen van zwarte gays uit Amerikaanse achterstandswijken die vroeger in louche tenten op muziek tegen elkaar aanschuurden voor ontspanning.

Van mainstream naar gretig genieten

De Clercq is al gauw klaar met het niet al te trendy mainstream en neemt het heft in eigen hand door zelf discofeesten te organiseren. Later krijgt hij tips van derden over de muzikale ontwikkelingen aan de andere kant van de oceaan, waar hij een kijkje neemt en vervolgens als ander mens terugkomt. Euforie en hedonisme hebben in New York andere stromingen tot leven geroepen, o.a. garage house. Dit moest in Nederland ook zo worden! Vooral vrijheid voor de dj om te draaien wat hij/zij wil en de mogelijkheid voor het publiek om écht los te gaan.

Als gegijzeld door een nieuwe beat wordt er steeds gretiger genoten van clubs, van dans, van genres en van verschillende genotsmiddelen. Amerika mag dan de bakermat zijn van de housemuziek, ook Nederland zit nu eerste rang. De jaren 80 hebben een verpletterende indruk achtergelaten.

Bron: Boek ‘Dutch Dance, 25 jaar dance in Nederland’. Dance-journalist en –docent Mark van Bergen, auteur van dit eerste, bekroonde overzichtswerk over dance in Nederland, support het House of DJ’s, ook vanuit zijn danceplatform Our House.

  • 1988: Intro

    De jaren 80 laten een verpletterende indruk achter en Amsterdam vestigt zichzelf. Mensen genieten van clubs, dans, genres en verschillende genotmiddelen.

    Het is 1988 en magisch Amsterdam staat bol van de muziekstromingen. Waar Chicago, New York en Detroit misschien voorlopers zijn op de housemuziek zoals we deze vandaag kennen, smaakt ook de Nederlandse hoofdstad op dit moment al naar meer.
  • 1991: De muziek van het niets

    Betovering wordt gevolgd door avontuur. In 1991 opent de RoXY haar deuren, waar Joost van Bellen zijn eerste platen draait voor bar weinig geld.

    De Clercq pendelt inmiddels op en neer naar Londen en Antwerpen, net als andere vooruitstrevende platenzaken op zoek naar parels.