Interview Peter Stevens

Interview met Artist Manager Peter Stevens, werkzaam bij Music AllStars Management

 

Samenwerking met HOUSE of DJ’s

Via Peter Stevens en een aantal collega artiestenmanagers zullen binnenkort maar liefst elf artiesten ambassadeur van HOUSE of DJ’s worden. Een mijlpaal voor HOUSE of DJ’s en daarom hoog tijd om Peter Stevens eens beter te leren kennen.

Vragen stellen, inleven, klik hebben

Peter is 33 jaar en sinds anderhalf jaar Artist Manager bij MusicAllStars. Dit bedrijf is nauw verbonden met  Spinnin, het grootste Dance label ter wereld. Zijn functie houdt in dat hij deejays strategisch en voor de lange termijn begeleidt om succesvol te worden. Dat doet hij door de artiest goed te leren kennen, met name als mens in zijn dromen en behoeften. Wat wil de artiest nu echt zelf? Denk hierbij aan vragen, zoals:

  • Waar wil je over drie jaar zijn?
  • Wat voor muziek past bij je passie?
  • Welk festival wil je staan?

 

Vanuit deze vragen wordt er heel concreet gemaakt wat een artiest wil en wat een reële verwachting over en weer is. Vervolgens wordt er een langdurige route uitgestippeld. Continuïteit met een artiest is hierin leidend en niet een korte hype.

Belangrijk in zijn werk is, dat er een goede klik met de artiest moet zijn. Er moet veel vertrouwen zijn in elkaar en dit houdt in dat er veel diepe gesprekken plaatsvinden. Het psychologische aspect is uiterst belangrijk in het werk van een artiestenmanager. Veel artiesten vertellen Peter meer over zichzelf, hun angsten, escapades, behoeften, dan vaak aan hun eigen partner. De samenwerking met artiesten gaat kortom verder dan je denkt.

Peter heeft niet de jongste artiesten. De artiesten die hij begeleidt zijn van 25 tot 40 jaar. Personen die al een hoop levenservaring hebben. Niet al zijn artiesten hebben al een hele grote carrière, maar de verwachting bij elke artiest is wel dat dit er gaat komen.

Ferreck Dawn & Tech House

Een van de artiesten die Peter begeleidt is Ferreck Dawn en toevallig ken ik die ook al wat langer door de mixmarathon van SLAM!FM. Door deze set ben ik hem gaan volgen via social media.

Ferreck Dawn is al langer in de dance actief en heeft in het verleden met Joe Stone een aantal commercieel succesvolle nummers gemaakt, zoals “Man Enough”. Ondanks dat dit heel aardig ging, bleek dat in deze commerciëlere dance stijl niet het hart van Ferreck lag. Een jaar geleden is daarom de afspraak gemaakt dat Ferreck het commerciëlere werk niet meer zal gaan doen. Maar zich ging richten op een dancestijl waar hij meer passie voor heeft: Tech House.

Ondanks dat Ferreck nu daardoor minder op de radio te horen is, gaat het heel goed met hem. Hij maakt nu muziek die bij hem past, staat meer in zijn passie en straalt dat ook uit. Hij maakt betere producties, heeft meer energie en daardoor nemen het aantal boekingen toe. En draait hij op meer festivals. Een van de nieuwste tracks, waar hij nu furore mee maakt, is “Saga”.

Peter Stevens als artiestenmanager van Ferreck bepaalt een lange termijn strategie, maar denkt ook mee over het imago van hem. Ferreck Dawn heeft een ruiger uiterlijk en heeft behoorlijk wat tattoos. Vanuit dit kader bepaalt Peter dan dat op social media dit vaker door middel van foto’s en post terugkomt. Maar ook dat bijvoorbeeld de tattoos die Ferreck heeft langzaamaan gaan terugkomen in het logo van hem.

Support van andere artiesten

Voor een artiest is het belangrijk dat andere deejays zijn gecomponeerde muziek draaien. Dat de muziek die door hem is gecomponeerd door andere belangrijke deejays op hun gigs afgespeeld wordt. Ferreck Dawn heeft niet over support te klagen, want zijn muziek is inmiddels door onder meer Tiësto en Martin Garrix veelvuldig gedraaid. Het lobbyen naar deze artiesten doet Peter niet, dat doen de platenmaatschappijen. Zij proberen artiesten ook op de radio te krijgen, als dat vanuit de strategie de bedoeling is.

Ingewikkelde constructies rondom artiesten

Rondom een artiest zijn vele partijen actief die allemaal invloed hebben op het succes. Voor een leek is dat best ingewikkeld en daarom sommen we ze hier eens op:

Wat is ieders rol in het succes van een artiest?

  • Tourmanager; bewaakt de gang van zaken rondom optredens en tours in het (verre) buitenland. Hij regelt alle zaken rondom verblijf, optredens, pers en media in de landen waar de artiest draait. Bv in India, Canada of Australië. Meestal is een tourmanager actief als er langduriger in het buitenland optredens staan gepland.
  • Publisher/ uitgever; zij zijn degene die de geproduceerde muziek van de artiest aan verschillende platenmaatschappijen pitchen om deze te releasen door die partijen.
  • Platenmaatschappij; brengt de muziek uit via alle kanalen die er zijn en probeert de artiest zo veel mogelijk op radio en tv te krijgen zoals digitaal, analoog (cd verkoop), streaming etc.
  • Booker; Een booker is iemand die probeert zo veel mogelijk optredens te verkopen/ regelen voor de artiest. Hij beheert de agenda en plant gigs op festivals en feesten in. Begrijpelijk dat er bookers zijn die per werelddeel voor een artiest werken en daardoor innige banden met promoters (festivalorganisatoren) in een bepaalde regio opbouwen.

Het aansturen van al deze partijen is bijzonder ingewikkeld, maar omdat iedereen wel vaart bij het succes van de artiest, is het toch nog wel te doen. Peter managet alle partijen door dagelijks contact met iedereen te onderhouden. Regelmatig vindt er met vier tot vijf partijen overleg plaats met de vraag: wat gaan we doen om de artiest succesvol te maken? Hierbij is het uitgangspunt, zoals hierboven vermeld: wat wil de artiest zelf?

Interview gehouden op 18 april 2017 in Hilversum door Arnold van der Leden